Bochenki chleba

Najzdrowszy chleb – jaki wybrać

Bochenki chleba

 

Chleb jasny, ciemny, z ziarnami i bez. Pieczywo towarzyszy nam najczęściej przy śniadaniu i kolacji. Dostarcza nam potrzebnych dla organizmu błonnika i węglowodanów, które są niezbędne w dobrze zbilansowanej diecie. Jaki chleb powinniśmy wybierać na codzień by mieć pewność, że jest dla nas zdrowy?

Kupując odpowiednie pieczywo zwracajmy uwagę, by w składzie nie było tłuszczów, cukrów, konserwantów i polepszaczy – wszystkie je najczęściej możemy znaleźć w pieczywie krojonym, pakowanym w folie. Musimy też pamiętać że taki bochenek zamknięty w woreczku będzie bardziej narażony na zawilgocenia i pojawienie się pleśni.

Powszechna opinia mówi że pieczywo ciemne jest zdrowsze od białego. Skąd bierze się takie stwierdzenie?

Zdrowy chleb zależy od rodzaju mąki, jaka została wybrana do jego przygotowana. W trakcie mielenia ziaren na mąkę pozbywamy się znacznej ilości składników odżywczych.  Najwięcej pozostaje ich w produkcji mąk słabo oczyszczonych. Wniosek zatem nasuwa się taki, ze mąki jasne, mocno przemielone mają tych składników odżywczych i witamin dużo mniej niż mąki ciemne.

Pieczywo pszenne

Najpowszechniejszym i najczęściej spożywanej rodzajem chleba jest chleb pszenny, jasny. Jest on lekkostrawny, dlatego często zaleca się spożywanie go przy wszelkiego typu schorzeniach związanych z jelitami czy po zabiegach operacyjnych – nie obciąża układu trawiennego. Jego spożycie zaleca się również osobom chorym na raka jelita grubego, ponieważ pieczywo to posiada nierozpuszczalny błonnik, która zapobiega rozwojowi nowotworu. Kupując pszenny bochenek chleba, należy sprawdzić czy w składzie nie ma środków ulepszających. Poleca się wybierać zawsze najciemniejszy rodzaj tego chleba ze względu na to, że większość tego pieczywa wykonuje się tylko z bielma, które zawiera bardzo niewielkie ilości składników odżywczych.

Pieczywo na zakwasie żytnim

Chleb na zakwasie żytnim jest jednym z najzdrowszych rodzajów chleba. Zakwas jest przygotowywany na bazie otrąb. Pomagają one świetnie regulować pracę układu pokarmowego, ale nie jest to ich jedyna zaleta. Pomagają obniżyć cholesterol i poziom cukru we krwi, ponadto usuwają toksyny i metale ciężkie. Dodatkowo nie przyczyniają się do wzrostu wagi, a dodają energii. Chleb żytni zawiera najwięcej błonnika pokarmowego, witaminy B i żelaza. Że względu a jego małą kaloryczność zaleca się spożywanie go podczas stosowania diet odchudzających.  Minusem jest to, że jest ciężkostrawny, więc chorzy na wrzody nie powinni go jeść.

Chleby bezglutenowe

Pieczywo z mąki kukurydzianej czy gryczanej posiada niewątpliwy atut w postaci braku glutenu, a dodatkowo zawiera spore ilości błonnika i witaminy.  Jest to świetna alternatywa dla wcześniejszych rodzajów pieczywa i jedyna możliwość by osoby chore na celiakię i na diecie bezglutenowej mogły cieszyć się bochenkiem chleba.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *